Pelimaailman puolivuotiskatsaus
Vuosi 2016 on ollut pelimaailmassa mielenkiintoinen vuosi. Nyt, kun on päästy puoliväliin vuotta, on markkinoille saatu jo paljon kovatasoisia pelejä ja loppuvuosi ei näytä yhtään hidastumisen merkkejä.
Alkupuoliskon pelijulkaisut ovat jakautuneet pitkälti kahteen leiriin, vanhojen pelien uudelleenmarssia ja aivan uusien hittien nousua. Tänä vuonna on nähty monta vuosikymmeniä vanhojen pelien uudelleen tulemista niin uudelleen tehtyinä peleinä kuin HD-versioina. Remastered ja HD ovatkin olleet yleisimmin käytetyt lisänimet pelijulkaisuiden perässä alkuvuodesta.
Doom ja XCOM ovat molemmat saaneet taas uusia osia sarjoihinsa. Molempien näiden pelisarjojen kulta-aika oli jo 90-luvulla, mutta silti pelimaailmat jaksavat vetää pelaajia hyvin tehdyillä ja loppuun asti mietityillä moderneilla peleillä. Parhaat suomalaiset nettipelit ovat myös näkyneet kuvassa, joskin SuperCellin hittipeli Clash Royale ei suoranaisesti tuonut mitään merkittävästi mullistavaa.
Uutta ja eteenpäin vievää on saatu aikaan samalla isoin mitoin, mutta enemmän pieniltä pelitaloilta. Firewatchin ja Superhotin kaltaiset pelit ovat nousseet nopeasti pelaajien tietoisuuteen ja nostaneet aiemmin tuntemattomia valmistajia kuumiksi puheenaiheiksi.
h4.
Moninpelillä maineeseen
Vuoden 2016 suurin uusi peli näyttäisi tällä hetkellä olevan Overwatch. Blizzardin julkaisema FPS-moninpeli on kerännyt huikean määrän pelaajia heti ensimmäisen kuukauden aikana ja se on vallannut alaa vanhoilta kestosuosikeilta.
Overwatchin menestyksen salaisuus piilee sen loppuun asti hiotussa sisällössä ja tasapainotuksessa. Pelaajille on annettu paljon mahdollisuuksia ja vaihtoehtoja, jotka kaikki toimivat tasapainoisesti keskenään. Tämä on mahdollistanut mielenkiintoiset ottelut, joissa yksi hahmoluokka ei pääse nousemaan selvästi muiden yläpuolelle.
Aloittelevien pelaajien on myös nyt helpompi päästä mukaan vanhojen pelaajien sekaan, sillä peli ei suoranaisesti palkitse pitkästä pelaamisesta. Kaikki hahmojen kyvyt ja ominaisuudet ovat käytettävissä heti alusta pitäen, eikä niitä tarvitse ansaita grindaamalla. Pitkään pelanneet saavat kuitenkin pieniä lahjoja, mutta nämä ovat enemmän visuaalisia esineitä, kuin hahmon toimintaa muuttavia. Parhaat bonukset ovatkin vain erilaisia asusteita hahmoille.
Loppuvuosi on täynnä isoja projekteja
Loppuvuodelle on myös luvassa paljon uutta ja mahtavaa pelirintamalla. E3:sta saatiin tietoa muutamista uusista peleistä, joita on luvassa ja uutuuksia saadaan myös teknologian puolelta.
Suurin tekninen uutuus loppuvuodelle on tietysti virtuaalitodellisuus. Ensimmäisiä VR-laseja on jo saatu käyttäjille, mutta suurin osa toimituksista ajoittuu loppuvuodelle. Sony julkaisee omat PlayStation VR -lasit lokakuussa, mutta odottaa jo nyt ongelmia laitteiden toimituksessa. Kunnollisista käyttökokemuksista päästään kuulemaan siis vasta vuodenvaihteen jälkeen.
Pelien osalta muutama tuleva julkaisu nousi yli muiden. Sony on tuomassa uuden Kojima-projektin, Death Strandingin ja God of War saa jatkoa PS4:lle. Microsoftin puolella kerrottiin Gears of War 4:n jatkavan erityisesti co-opiin päin ja ottavan parhaat palat aiemmista julkaisuista. Nintendo vuorostaan keskittyi uuteen Legend of Zeldaan, joka on heidän tärkein iso tuleva julkaisu.
Tärkeimpinä uusina julkaisuina odotetaan myös Battlefield 1 -peliä, jonka julkaisu oli alunperin vaakalaudalla. Julkaisijat eivät pitäneet ensimmäistä maailmasotaa järkevänä asetelmana, eivätkä uskoneet pelaajien edes tietävän mitään siitä. Futuristisempaa sotimista nähdään loppukesästä julkaistavassa Deus Ex -sarjan uudessa osassa Mankind Divided, jota on odotettu jo viime vuoden E3:sta lähtien.
Ubisoftin Watch Dogs 2 on kerännyt paljon huomiota ja E3:ssa saatiin myös selville mielenkiintoisesta mahdollisuudesta uudessa pelissä. Pelin vapaavalintaisuus on kasvanut jo niin pitkälle, että sen voi pelata läpi ilman että tappaa yhtään ihmistä.
Dead Rising -sarja tekee paluun neljännellä osalla hieman flopanneen kolmosen jälkeen. Frank West tekee joulukuussa paluun koomisessa zombie-mätössä, jossa kustomointia ja ympäristön vaikutusta tullaan kasvattamaan entisestään.
Venyneistä julkaisuajankohdista kärsineet No Man’s Sky ja Mighty No. 9 ovat myös luvattu loppuvuodelle. Näitä julkaisupäiviä ei vielä voida kuitenkaan pitää varmoina, sillä molemmat pelit ovat viivästyneet toistuvasti ja päivämääriä on muuteltu aiemminkin. Odotukset peleille ovat kovia, mutta toiveita julkaisupäivälle ei kannata vielä liiaksi laittaa.